گزارشی از آخرین وضعیت روحانیون بازداشت شده ترکمن

دو تن از روحانیون اهل سنت ترکمن به نام های “داوود قلیچی” و “عبدالمجید آزمون” که در اردیبهشت‌ماه سال جاری بازداشت شده بودند، علی‌رغم گذشت بیش از دوماه کماکان در بازداشت به سر می‌برند. گزارش شده است که قرار است در هفته جاری این روحانیون جهت رسیدگی به وضعیت حقوقی خود از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان گرگان به دادگاه ویژه روحانیت  منتقل شوند.

به گزارش توهرا، فعالان حقوق بشر ترکمن‌صحرا، علی‌رغم گذشت بیش از دوماه از بازداشت دو روحانی ترکمن به نام های “داوود قلیچی” و “عبدالمجید آزمون” این افراد کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات گرگان بدون دسترسی به وکیل نگهداری می‌شوند.

یک منبع نزدیک به خانواده روحانیون در گفتگو با توهرا گفت: “از زمان بازداشت تاکنون هیچ یک از اعضای خانواده این دو روحانی موفق به ملاقات نشده‌اند و تنها هفته ای یکبار بصورت چند دقیقه ای اجازه داده شده تا با خانواده خود تماس بگیرند”.

این منبع در ادامه گفت: “قرار است هفته جاری این روحانیون جهت تعیین شدن وضعیت حقوقی خود از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان گرگان به دادگاه ویژه روحانیت این شهر منتقل شوند و خانواده این افراد امیدوارند که حداقل بتوانند در آن زمان با فرزندان خود ملاقاتی هرچند کوتاه داشته باشند”.

گزارش شده است که اتهامات این دو روحانی “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ سلفیت” و “اقدام علیه امنیت ملی” عنوان شده است.

لازم به یادآوری است، این روحانیون در تاریخ 14 اردیبهشت‌ماه سال جاری در منزل شخصی خود پس از تفتیش کامل وسایل بازداشت شدند، پیش‌تر توهرا در گزارشی تحت عنوان یکماه بی خبری از وضعیت روحانی بازداشت شده ترکمن به جزئیات دستگیری این روحانیون پرداخته بود.

حکومت ایران همواره برای جلوگیری از فعالیت های اهل سنت در کشور، فعالان مذهبی را با اتهامات “عضویت در گروه های سلفی” و “تبلیغ سلفیت” بازداشت کرده است هرچند بسیاری از فعالان معتقدند که این اتهامات پایه و اساسی نداشته و تنها مبلغین مذهبی هستند که نه تنها گرایش به تندروی دینی ندارند بلکه با “خشونت” نیز مخالفند.
Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *