دولت ایلدن گیدر بولسا(وقتی بخت و اقبال از قومی شروع به رفتن کند)

هر ساله در دومین ماه بهار، که مصادف با سالگرد تولد شاعر و عارف بزرگ ترکمن یعنی مختومقلی فراغی می باشد،ترکمن صحرا برای اجرای هر چه باشکوهتر آن مراسم به جنب و جوش و تکاپو می افتد .

به غیر از اعیاد اسلامی که برای برپایی نماز عیدین در یک جا جمع می شویم ،مراسم مختومقلی ،سومین مراسمی هست که ترکمنها اقدام به برپایی تجمع دهها هزارنفری خودجوش می کنند.

این مراسم هر چند کاملا فرهنگی است ولی متاسفانه همیشه ترس و دلهره  از این تجمع در دل برخی نهادهای حاکم در منطقه وجود داشته و دارد ،به همین دلیل در اوایل دهه شصت ،در جریان یکی از این مراسمات در آق توقای، کمیته های انقلاب آن زمان با حمله به این تجمع و از بین بردن دیگ های صدقه و … اقدام به متفرق کردن مردم نمودند.

اما این اقدامات نیز نتوانست مردم را از حضور در کنار مزار شاعر ملی خود دور و دلسرد کند و هرسال بیشتر از گذشته بر جمعیت مشتاقان افزوده می شود ، اما حال همان افرادی که دیگهای غذای مردم را بر روی زمین ریخته و مردم را برای متفرق کردن کتک میزدند اینک سعی در بدست گرفتن جریان این مراسم ومیزبانی آن را دارند تا نحوه اجرا را آنطور که تمایل دارند بگردانند.

متاسفانه بسیاری از علمای ما نیز که حتی یک بار نیز در آن مراسم حضور پیدا نکرده اند و فقط از روی شنیده های برخی مغرضان، فریاد واسلام سر می دهند امسال زودتر از همیشه با استفاده از شبکه مجازی ، برای جلوگیری از این مراسم شروع به فعالیت کرده و با دشمنان ترکمن همنوا شده اند.

در این خصوص چند نکته ای را باید برای آنها گوشزد نماییم تا برخی حریم ها مشخص گردد ،اولا: تمام کسانی که در آن مراسم شرکت می کنند ترکمن و مسلمان هستند و در همین جامعه ما زندگی می کنند ،دوما؛ مثل همه مسلمانان دیگر ،هیچکدام دوست ندارند در سر مزار پدرومادر و … ساز و آواز و لهو ولعب برگزار شود و چنین چیزی نیز در آن مراسم مزبور حداقل در جریان مراسم مردمی ،که یک روز زودتر از مراسم رسمی اجرا می شود وجود نداشته و ندارد .مراسم مردمی ، در پشت روستای کوچکی که در کنار آرامگاه وجود دارد اجرا می شود، با فاصله ای که شما به راحتی صدای اجرای برنامه های این چادر های شهرهای مختلف را نمی شنوید.حال چگونه است که آن را اجرای لهو ولعب بر سر مزار می نامید؟ هذا بهتانا عظیم ! دوما دوتار ترکمن ،آوایی موقر و سنگین دارد و هیچ کس با آهنگ دوتار حرکات موزون اجرا نکرده و توانایی آن را نیز نخواهد داشت . دوتار ترکمن با خواندن اشعار مختومقلی نمود پیدا می کند ، در بسیاری از این چادرها مثل چادر شهر گمش تپه،هیچگونه موسیقی حتی دوتار اجرا نمی شود و صرفا به بررسی ادبی و تخصصی اشعار و زندگی مختومقلی فراغی می پردازند.اما نکته ای دیگر و آن اینکه در روز بعد،مراسم رسمی برگزار می شود که اکثر مردم قبل از شروع آن مراسم محل را ترک کرده و راهی شهرها و روستاهای خود می شوند .آن مراسم که میزبان آن شهر مراوه تپه می باشد در جوار آرامگاه برگزار می شود و تمامی مسئولین مملکتی ،از استاندار و فرماندار و… گرفته تا مهمانان ترکمنستانی ،در آن شرکت داشته و مراسم موسیقی و … نیز در همان محل یعنی داخل آرامگاه اجرا می شود ،حال عجیب اینجاست که شما چرا کوچکترین اعتراضی به آن نمی کنید آنکه در کنار و بر سر قبر اجرای موسقی دارد  خود مسئولین دولتی هستند ! شما قبل از اینکه خرده بر مردم بگیرید باید از دولت درخواست کنید از اجرای مراسم در داخل قبرستان اجتناب کرده و مثل مراسم مردمی، برنامه های خود را به مکانی دورتر از آرامگاه منتقل کنند، اما دریغ از یک اعتراض به دولت !

سخنی دلسوزانه با علمای کرام خودمان، و آن اینکه چگونه است سالها پیش که این مکان به صورت برهوتی در بیابان ناشناخته بود و به همت فعالین فرهنگی از آن حالت خارج و چادری در اطراف آن کشیده و کم کم به رغم هرگونه ناملایمتی ها به شکل کنونی درآمد ،اثری از شما نبود و کوچکترین اقدامی در شناساندن و آبادانی آن نداشتید، امروز طلبکارانه سعی در قبضه آن مراسم داریدو با پیش کشیدن آیات قران و حدیث و فریاد وااسلاما بر مردم حاضر در آنجا می تازید؟ چرا فقط در برابر مردم خود شجاع هستید و هنگامی که باید از دین و دیانت و مذهب دفاع کنید کوچکترین صدایی از شما شنیده نمی شود.کاش این وااسلاما را ،زمانی فریاد می زدید که در برنامه های تلوزیونی و رسانه های دولتی بر علیه صحابه و خلفا توهین های شنیع می شد و می شود در حالی که کوچکترین صدایی از شما نمی شنویم .کاش این اعتراضات و فریادهای جهادتان را زمانی می زدید که طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت را برای تدریس دروس شیعه به شماها عرضه کردند و بدون کوچکترین اعتراضی آن را امضا کردید و کارتهای پنجاه هزارتومانی پارسیان را در جیب انداختید.آن غیرت و تعصب دینی و مذهبی آن زمان کجا رفت؟

امجدآخوند فرزند یارجان آخوند در جریان تشییع جنازه مرحوم یارجان آخوند نظری از دین فروشی برخی آخوندها به خاطر پنجاه هزار تومان سخن رانده بود ، حال بماند گروه گروه در اربعین، راهی کربلا می شوید و به زودی بیشتر نیز خواهد شد .

آیا بهتر نیست بجای هرچه بیشتر فاصله گرفتن از مردم با این حرکات و حماقت ها، و ایجاد اختلافات عمیق به نام جماعت تبلیغ و صوفی و …که مردم را به ستوه آورده فکری برای حل این معضلات بکنید ؟ اگر در خود و افکار و کردارتان آنقدر جاذبه می بینید، چرا شما نیز به مانند دیگر شهرها ، چادری جداگانه برای بررسی اشعار عرفانی و دینی مختومقلی فراغی در آنجا برپا نمی کنید تا مردم را از کردار و رفتار گناه آلود باز دارید ؟چه مکان و زمانی بهتر از آنجا . اما دریغ .به قول حضرت مختومقلی:
دولت ایله گلر بولسا باشدان بورون اوزان گلر
دولت ایلدن گیدر بولسا ملا بیلن توزان گلر

این مقاله توسط اعضای سازمان توهرا از ترکمن صحرا با نام مستعار(علی آرخی)نوشته و ارسال شد.

 

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *