ماموران دریابانی در بندرترکمن: شلیک مستقیم گلوله و عدم رسیدگی به وضعیت صیاد ترکمن/کشته شدن یک صیاد ترکمن در سانحه دریایی

یک صیاد ترکمن با شلیک گلوله جنگی از سوی نیروهای دریابانی زخمی و راهی بیمارستان شد. گزارش شده مرمی گلوله به پای صیاد اصابت کرده است.

به گزارش توهرا، فعالان حقوق بشر ترکمن‌صحرا، یک صیاد ترکمن با شلیک مستقیم گلوله جنگی از سوی نیروهای دریابانی از ناحیه پا زخمی شد.

هویت این صیاد «طاهر خوش اقبال» ساکن روستای «قره سو» عنوان شده است.

قره سو، روستایی در دهستان قره‌سو غربی بخش سیجوال شهرستان ترکمن استان گلستان ایران است.

شغل بیشتر مردان روستا دامداری، صیادی، کشاورزی است و بیشتر زنان روستا به قالی بافی و گلیم بافی مشغول بوده و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

گزارش شده این حادثه در تاریخ 18 دی‌ماه 1398 اتفاق افتاده و مسئولین دریابانی او را در وضعیت مجروح به حال خود رها و وسایل این صیاد را ضبط کرده‌اند.

منابع آگاه در این زمینه به توهرا گفتند که در مراجعه به هر نهاد نظارتی با توهین مسئولان روبه رو شدند و تاکنون به مشکلات پزشکی این صیاد رسیدگی نشده است.

م.آقی یکی از صیادان ترکمن با ارسال تصویری از یک قایق دو تکه شده به توهرا گفت: «اخیرا نیروهای دریابانی با خشونت بیشتری به سوی صیادان هجوم می‌آورند حتی با قایق های تندرو از روی قایق صیاد رد می‌شوند تا مانع صید و کسب و کار ما شوند».

آقای آقی می‌گوید این اقدام ها از قبل‌تر ها نیز بوده اما عدم نظارت مسئولان موجب تشدید رفتار های خشونت بار دریابانان شده است.

از سوی دیگر گزارش می‌شود روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه یک صیاد در شهرستان گمیشان طی یک سانحه دریایی جان خود را از دست داده است.

هویت وی «صلاح الدین دوجی» توسط توهرا تایید شده است.

در خصوص صیادان لازم به یادآوری است که در مناطق ساحلی ایران، صیادان همواره برای امرار معاش کشته، زخمی و زندانی می‌شوند اما تا کنون کم‌تر مورد توجه فعالان حقوق بشر قرار گرفته است.

بر اساس گزارش مشترک توهرا به همراه سه نهاد مدافع حقوق بشر از جمله مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کمپین فعالین بلوچ و مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان؛ در سال 2018 میلادی دستکم۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور بصورت مستقیم یا غیرمستقیم بواسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.

عمده این حادثه دیدگان و جان باختگان از کولبرهای مناطق غربی کشور و گازوئیل کش های منطقه بلوچستان در جنوب شرقی کشور و همینطور قربانیان مین بوده اند.

 

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *