اعتراضات آبان‌ماه ۹۸؛ کشته شدن یک شهروند تُرکمن در بومهن

بر اساس گزارشات دریافتی از ایران، یک شهروند ترکمن در بومهن در اعتراضات آبان‌ماه اخیر با شلیک مستقیم گلوله جان باخته است.

به گزارش توهرا، فعالان حقوق بشر ترکمن‌صحرا، یک شهروند ترکمن در اعتراضات آبان‌ماه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و اصابت مرمی گلوله به ناحیه سر جان خود را از دست داده است.

هویت وی «یوسف دُرّی» ساکن محله گدم آباد گنبدکاوس توسط توهرا تایید شده است.

منابع نزدیک به خانواده این شهروند در گفتگو با توهرا گفتند: «یوسف ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند بود؛ نیروهای امنیتی با دفن او در شهرستان گنبد کاووس ممانعت کردند و خانواده‌اش را مجبور کردند تا در روستای هوتَّن فرزند خود را به خاک بسپارند».

روستا هوتن در دهستان کرند بین مرز جمهوری ترکمنستان و ایران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۸۹۲ نفر (۳۲۴خانوار) بوده‌است.

یوسف دُرّی در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه در بومهن هنگام اعتراضات مردمی جان باخته و بنا به گفته نزدیکان وی، جسد او را در ازای پرداخت مبلغ ۶ میلیون تومان پس از گذشت سه روز تحویل گرفتند.

در این باره منابع نزدیک به خانواده او به توهرا گفتند: «محل کارش به بومهن نزدیک محل اقامت خودش بود و خانواده‌اش توان پرداخت مبالغ بالا را نداشتند و توانستند با هزار بدبختی مبلغ هنگفت را به شش میلیون تومان تقلیل دهند».

24 آبان‌ماه با افزایش قیمت بنزین اعتراصات مسالمت آمیز در چند نقطه ایران آغاز شد، طی یک روز این اعتراضات به شهرهای دیگر گسترش پیدا کرد. نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان و جلوگیری از گسترش اعتراضات متوسل به سلاح گرم شدند و بر اساس گزارشات رسانه های حقوق بشری تاکنون دست‌کم 200 شهروند کشته شدند.

با گسترش اعتراضات در ایران، مقامات حکومت ایران دسترسی شهروندان به اینترنت را از روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه قطع کردند، این قطعی در اکثر نقاط کشور به مدت یک هفته به طول انجامید.

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *