دشت اینچه برون برای روباه ترکمنی امن نیست

توهرا — کارشناسان و شاهدان عینی دشت «اینچه برون» می‌گویند: “تنها زیستگاه روباه ترکمنی در ایران دیگر امن نیست و در سایه بی‌توجهی‌ها کُرساک‌ به دالان مرگ می‌رود تا برای همیشه نامی از آن‌ باقی بماند”.
روباه ترکمنی که به آن روباه سَردُم سیاه و یا کُرساک می‌گویند نوعی روباه است که در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی آسیای میانه زندگی می‌کند و دشت گرگان در ایران تنها زیستگاه این حیوان خجالتی است.
مسئولان حوزه محیط زیست گلستان می‌گویند “پس از آن‌که بیش از نیم قرن در منطقه روباه ترکمنی دیده نشده، پیدا کردن چند لانه از این حیوان باعث خوشحالی و امید برای حفظ نسل این گونه شده است”.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفته است: “ما تمام زیستگاه‌های روباه ترکمنی را به زمین کشاورزی، دامداری، کارگاه تولیدی و یا کارخانه تبدیل کرده‌ایم و این حیوان جایی برای زیست ندارند”.
به گفته وی “روباه ترکمنی برای ادامه حیات نیاز دارد در سطح وسیعی حرکت کند اما فعالیت‌های انسانی از جمله کشاورزی، چرای گوسفندان و سَم‌پاشی‌ها برای مقابله با ملخ‌های مراکشی محدوده زندگی این جانور و تعداد جوندگان و حشرات را که غذای اصلی کرساک‌هاست را محدود کرده است”.

برخلاف شکیبا، یکی از مدیران اسبق محیط زیست گلستان معتقد است برای حفظ کرساک‌های باقی مانده چاره‌ای نداریم جز این‌که محل زندگی این تعداد محدود روباه ترکمنی باقی مانده را حفاظت شده اعلام کنیم.

سیاوش روشنیان از فعالان محیط زیست می‌گوید: “زیستگاه روباه ترکمنی هم اکنون فقط دشت اینچه است که با ادامه فعالیت کارخانه‌های صنعتی فعال در آن و غفلت جهاد کشاورزی در ادامه سمپاشی به جای مبارزه بیولوژیک با ملخ مراکشی و چرای دام و همچنین بی‌توجهی سازمان حفاظت محیط زیست دور از ذهن نیست که روباه ترکمنی به جای قرار گرفتن در لیست گونه‌های در معرض انقراض به خاطره‌ها بپیوندد”.

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *