جای خالی تحصیل به زبان مادری

همیشه آرزویم این بود که در کل دوران تحصیل‌ام حداقل یک واحد درسی را به زبان مادری ام بخوانم و البته به نظرم خارج ار عرف و قانون نیز نمی‌باشد و تا جایی که به نظر بنده اصل ۱۵ از اصول قانون اساسی را که اشاره به موضوع به رسمیت زبان فارسی و آزادی استفاده از زبان‌های مادری می‌پردازد و باید به این موضوع اشاره داشت که قانون اساسی هر کشوری میثاق و پیمانی بین حاکمیت کشور و مردم است که در آن حقوق و تکالیف هر طرف نسبت به دیگری تعیین می‌شود. قانون اساسی کشور ما هم از این امر مستثنی نیست و تمامی اصول آن، چون حلقه‌های زنجیر به هم دیگر پیوسته هستند و این اصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی حجت را بر خواسته‌های به حق و قانونی مردم به اتمام رسانده است و اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌دارد: “زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش از آموزش پنج زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی در مدارس خبر داد.

طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در مورد تدریس زبان‌های خارجی و با حداقل تعداد دانش‌آموزان برای تشکیل هر یک از کلاس‌های زبان خارجی در هر مدرسه ۱۵ نفر است و کمتر از این تعداد، کلاس تشکیل نخواهد شد.

احمد عابدینی با تاکید بر اینکه مدارس خاصی برای آموزش زبان‌های خارجی درنظر گرفته نشده است، افزود: آموزش و پرورش موظف شده است شرایط تدریس و آموزش برای متقاضیان فراگیر زبان‌های خارجی به غیر از زبان انگلیسی را در هر مدرسه فراهم کند.

عابدینی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش برای آموزش زبان‌های خارجی در مقطع ابتدایی هیچ مصوبه‌ای تاکنون نداشته است اما ما معتقدیم بهترین زمان برای آموزش زبان خارجی به دانش آموزان در دوره ابتدایی و متوسطه دوره اول است.”

این مطلب بخشی از سخنان احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش است و به نظر بنده باید این خبر را به فال نیک گرفت و از این طرح استقبال نمود.

با شنیدن این خبر به یاد یکی از آرزوهای شخصی‌ام افتادم، آرزویی که متاسفانه تا به حال به حقیقت مبدل نگشته است، همیشه آرزویم این بود که در کل دوران تحصیل‌ام حداقل یک واحد درسی را به زبان مادری ام بخوانم و البته به نظرم خارج ار عرف و قانون نیز نمی‌باشد و تا جایی که به نظر بنده اصل ۱۵ از اصول قانون اساسی را که اشاره به موضوع به رسمیت زبان فارسی و آزادی استفاده از زبان‌های مادری می‌پردازد و باید به این موضوع اشاره داشت که قانون اساسی هر کشوری میثاق و پیمانی بین حاکمیت کشور و مردم است که در آن حقوق و تکالیف هر طرف نسبت به دیگری تعیین می‌شود. قانون اساسی کشور ما هم از این امر مستثنی نیست و تمامی اصول آن، چون حلقه‌های زنجیر به هم دیگر پیوسته هستند و این اصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی حجت را بر خواسته‌های به حق و قانونی مردم به اتمام رسانده است و اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌دارد: “زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است.

“اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است”.

در این بین باید این موضوع را عنوان نمایم که به عنوان شهروند این مرز و بوم و به خاطر تعلق خاطری که به مهین عزیز اسلامی‌ام دارم خواسته‌هایی را در راستای قانون اساسی مطالبه نمایم.

ریاست محترم جمهور، جناب آقای دکتر حسن روحانی بنده به عنوان نماینده‌ای کوچک از طرف ترکمن‌ها از شما خواستارم که به وعده‌هایی که در حین تبلیغات ریاست جمهوری خرداد۹۲ تاکید کردید و بیان داشتید که: “از نظر من اصول ۱۵، ۱۹، ۱۲، و ۳ قانون اساسی با اصل اول، اصل آخر، وسط برابر است و همه‌ی مردم ایران باید احساس کنند که حقوق شهروندی واحد خواهند داشت” وعده عمل بپوشانید و از شما خواستارم که در کنار این پنج زبان خارجی جایی را هم برای زبان مادری اقوام ایران زمین اختصاص دهید و از آجایی که بر کسی پوشیده نیست که شما خود یک حقوقدان و مشرف به قانون اساسی و اصل ۱۵ آن می‌باشید تا سعی بر آن کنید تا در راستای اجرای این اصل تلاش نمائید و به جرات بیان می‌دارم که زبان مادری اقوام ایران زمین نیز همانند این پنج زبان زنده دنیا برای تمام اقوام ایران زمین دارای اهمیت است و شاید خواهان بیشتری برای آموزش آن وجود داشته باشد و امیدوارم به عنوان یکی از خواسته‌های به حق اقوام و به خصوص مردم ترکمن صحرا جامعه عمل بپوشانید.

سعید ایگدری/روزنامه نگار و فعال مدنی

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *