گزارشی از آمار خودکشی در استان گلستان/یوسف دردیانی

خودکشی عملی عمدی از سوی فردی است که بر اثر یاس و ناامیدی از زندگی انفرادی و اجتماعی، دچار افسردگی می شود و برای خاتمه دادن به زندگی خود اقدام به انجام آن زده که در مواردی به مرگ منجر شده و در بعضی از موردها شخص موفق به پایان دادن حیات خود نمی شود.

فقر اقتصادی، بیکاری، فساد اخلاقی و اجتماعی، طلاق، اسکیزوفرنی، اعتیاد به مواد مخدر و الکلی و قمار، تجاوزهای جنسی، حاشیه نشینی، تکدی گری و عواملی که باعث تحت تاثیر گذاشتن اختلات روحی و روانی و متعاقب آن ایجاد افسردگی بر فرد شود، درصد روی آوردن شخص به خودکشی را افزایش می دهد.

خودکشی از مهمترین علل مرگ و میر جهانی است. سالانه بیش از 800 هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند؛ خودکشی به عنوان دهمین علت مرگ در سراسر جهان شناخته شده است. بدین سبب سازمان جهانی بهداشت (WHO) و فدراسیون جهانی سلامت روان و مجمع جهانی پیشگری از خودکشی 10 سپتامبر را روز جهانی پیشگری از خودکشی نام گذاری کرده اند که سال 2003 نخستین مراسم آن برگذار شده است.

در گزارشی که خبرگزاری ایسنا در 17 شهریورماه 1397 منتشرکرده، به نقل از سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری کشور آمده است؛ موارد منجر به فوت خودکشی در ایران براساس خلاصه سالنامه آماری سال گذشته پزشکی قانون ۵.۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که میانگین جهانی خودکشی ۱۲ نفر بوده و رتبه ایران حدود ۱۵۴ جهان است. سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵ آمار مرگ و میر بر اثر خودکشی در ایران را ۳.۶ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اعلام کرده و ایران را در رتبه ۱۶۴ قرار داده است. مقایسه آمار نشان می دهد خودکشی در سالهای اخیر در کشور ایران افزایش بسزایی داشته است.

پزشکی قانونی :افزایش ۵ درصدی تلفات خودکشی‌ها در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵

 

بر اساس گزارش سالنامه آماری پزشکی قانونی کشور در سال گذشته از نظر تعداد متوفیات مشکوک به خودکشی نشان می‌دهد که استان تهران با ۷۹۶ مورد به لحاظ دارا بودن تعداد بیشتر خودکشی‌ها در رده نخست کشور و همچنین خراسان جنوبی با 17 مورد کمترین میزان خودکشی را به خود اختصاص داده‌ است.

 

استان گلستان با 94 مورد در رده 17 کشوری قرار گرفته است

علی اصغر طهماسبی رئیس کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان گلستان در گزارش وب سایت استانداری گلستان گفته است: به گواه مرکز روانشناسی ایران، کشور ما جزء ۱۰ کشور دارای بیشترین میزان افسردگی در جهان است و طی سال های اخیر شاهد هستیم که آستانه تحمل جامعه به شدت پایین آمده و نافرمانی های مدنی هم افزایش یافته است.

وی در ادامه این گزارش ذکر کرده: به دستور وزارت کشور از میان عمده آسیب های اجتماعی تمرکز ما در استان روی 6 آسیب خواهد بود که شامل اعتیاد، خودکشی، مفاسد اخلاقی و اجتماعی، تکدی گری، طلاق، حاشیه نشینی و سکونت گاههای غیر مجاز می شود.

به غیر از خودکشی های معمول که در جامعه تداوم داشته، امروزه خودکشی براثر تاثیرات بازی های رایانه ای نیز در برخی موارد بین نوجوانان مشاهده شده است. خبر خودکشی دو دانش آموز دختر اصفهانی تحت تاثیر چالش اینترنتی نهنگ آبی، خانواده های ایرانی را در رابطه با فرزندان محصل خود نگران کرده است. خودکشی های مشابه در استان گلستان تا کنون گزارش نشده است. در واقع از آنجایی که ثبت علت مرگ بر اثر خودکشی در ایران اجباری نیست، در اکثر موارد خانواده متوفی به خاطر دریافت بیمه و یا حفظ آبرو، سعی بر انکار عمل انجام شده دارند.

اقوام مرز نشین که هنوز در یک جامعه سنتی و مذهبی به سر میبرند، حفظ آبرو در تمام موارد زندگی برایشان ارجحیت داشته که در این گونه حوادث عموما علت جان باختن را مرگ عادی اعلام می کنند؛ ترکمن ها که بیشترین جمعیت استان گلستان را تشکیل می دهند به دلیل تعصبات مذهبی و ترس از فشارهای اجتماعی، آمار دقیقی به پزشکی قانونی اعلام نکرده و از سوی دیگر سازمان پزشکی قانونی تمایلی به بالابردن آمار خودکشی نداشته، بدین سبب آمار رسمی و دقیقی را نمی توان یافت و آمارهای درج شده از سوی سازمان پزشکی قانونی به صورت مشکوک به خودکشی اعلام شده است.

ستاد فرهنگی، اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی استان گلستان جهت پیشگری از خودکشی اقدام به جمع آوری قرص برنج از سطح مراکز عرضه مواد غذایی کرده است؛ این خود نشان می دهد، توزیع قرص برنج در بعضی از شهرها متوقف نشده است.

به گزارش سایت استانداری گلستان در طی سه ماه اول سال بیش از 20 تن کشفیات انواع مواد مخدر از سوی نیروی انتظامی صورت گرفته که آماری بی سابقه در قاچاق مواد مخدر است. استان گلستان با مرز افغانستان که مبادی ورودی مواد مخدر به کشور شناخته می شود، بیش از هزار کیلومتر فاصله جاده ایی دارد. ورود چنین حجمی از مواد مخدر نشان از تقاضا و مصرف بالا در سطح استان است. مصرف مواد مخدر یکی از عوامل خودکشی در استان گلستان است.

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر خودکشی، حاشیه نشینی است. طبق آمار رسمی که در سایت استانداری گلستان درج شده، بیش از 700 هکتار از مساحت استان را سکونتگاه های غیرمجاز و حاشیه نشینی تشکیل می دهد که بیشتر افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند در این مکانها گذران زندگی می کنند. در سایت مذکور آمده است؛ جهت ایجاد زیرساختها و امکانات در سال 1396 مبلغ 6,5 میلیار تومان به اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان متولی کار در این حوزه، اعتبار اختصاص داده شده است. استان گلستان مهاجرپذیر بوده و آمارهای سال 95 در خصوص حاشیه نشینی 410 هکتار بوده که مقایسه آمار نشان از افزایش حاشیه نشینی و کنترل نشدن این گونه مهاجرت ها در استان است.

فقر اقتصادی در جامعه که منجر به بیکاری و در پی آن امکان تکدی گری را رواج می دهد، می تواند فرد را به سوی خودکشی سوق دهد. در گزارش 31 خردادماه سال جاری، سایت استانداری گلستان آمار جمع آوری متکدی در سه ماهه اول سال 97 را 650 نفر اعلام کرده است.

بررسی ها نشان می دهد خودکشی در بین دانش آموزان افزایش داشته و بیشتر موارد خودکشی در استان گلستان از طریق خودسوزی بوده است.

در زیر به مواردی از آمار خودکشی در استان گلستان که در وب سایت فعالان حقوق بشر ترکمن صحرا ارائه شده اشاره می کنیم.

آمار خودکشی در سال 95

دختر نوجوان ” خ . ن” ساکن روستای کسن از توابع بخش گلیداغ شهرستان مراوه تپه، خودکشی از طریق خودسوزی اما علت اعلام نشده است.

دختر نوجوان ” ر . ر” دانش آموز مدرسه نمونه رحمتی گرگان، خودکشی از طریق مصرف قرص گندم و مسمومیت اما اعلام نشده است.

جوان 36 ساله “م.ح _ پ.ا” ساکن شهرستان گنبدکاووس، خودکشی از طریق بستن خود به کابل برق و اتصال به منبع تغذیه برق اما علت اعلام نشده است.

آمار خودکشی در سال 96

محمد سلاق” ساکن شهر بندرترکمن از توابع شهرستان ترکمن، خودکشی از طریق خود سوزی اما علت اعلام نشده است.

زن جوان به همراه فرزندش ساکن روستای نیازآباد از توابع شهرستان ترکمن که نام اشخاص ذکر نشده، خودکشی از طریق خودسوزی اما علت اعلام نشده است.

آمار خودکشی در سال 97

جوان 20 ساله “امیر ح.م” ساکن شهرستان گنبدکاووس، خودکشی از طریق مصرف قرص گندم علت خودکشی مشکلات مالی و بیکاری اعلام شده است.

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *