اخراج 62 کارگر تبعه خارجی در گرگان

توهرا-رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گرگان با اشاره به ممنوعیت اشتغال اتباع خارجی غیر مجاز در واحدهای کارگاهی گفت: 62 تبعه خارجی غیر مجاز مشغول به کار در کارگاه‎های شهرستان گرگان شناسایی و اخراج و 51 نیروی انسانی ایرانی، جایگزین آنها شدند.

به گزارش توهرا،فعالان حقوق بشر ترکمن صحرا به نقل از ایسنا-روابط عمومی اداره تعاون موسی بی‎باک با اشاره به بازرسی های مختلف صورت گرفته از کارگاه های شهرستان گرگان اظهار کرد: مهم ترین رویکرد انجام بازرسی، رعایت حفاظت فنی و ایمنی در کارگاه‎ها، رعایت حقوق و مزایای بیمه، جلوگیری از کار کودکان، اتباع بیگانه و کارشناسی مشاغل سخت و زیان‎آور است.

وی با اشاره به برگزاری دوره‎های آموزشی برای کارگران و کارفرمایان تصریح کرد: در سال جاری 23 کلاس آموزشی برای کارگران برگزار شد که 592 نفر در این دوره‎ها شرکت کردند و این افراد از 370 ساعت آموزش برخوردار شدند، برای کارفرمایان نیز 18 کلاس آموزشی با 224 ساعت آموزش برگزار شد که 405 نفر در این دوره‎ها شرکت کردند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گرگان از وقوع 38 مورد حادثه ناشی از کار طی 9 ماهه نخست امسال در گرگان خبر داد و افزود: سه مورد از این حوادث منجر به فوت شد، دو مورد قطع عضو، 16 مورد شکستگی، سه مورد سوختگی و 14 مورد منجر به جراحت شد.

بی‎باک با بیان اینکه بیشترین حادثه ناشی از کار مربوط به صنعت ساختمان است، اظهار کرد: از 38 مورد حادثه ناشی از کار تعداد 27 مورد حادثه در صنعت ساختمان اتفاق افتاد با توجه به اهمیت موضوع 80 درصد بازرسی به این بخش معطوف شده تا شاهد کاهش و صفر شدن حوادث در این بخش باشیم.

وی افزود: آمار حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته که این مهم در سایه برنامه‎ریزی، آموزش، الزام گواهی صلاحیت‎های ایمنی محقق شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گرگان با اشاره به آیین‌نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تصریح کرد: این کمیته به منظور تامین مشارکت کارگران و کارفرمایان و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار، صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور در کارگاه‌های مشمول باید راه‎اندازی شود که اکنون 54 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در گرگان فعالیت دارند.

بی‎باک، پیشگیری از حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، حفظ و ارتقاء سلامت کارگران و سالم‌سازی محیط کار را از ضرورت‎های تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار برشمرد و افزود: ایجاد‎ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار با رعایت ضوابط و مقررات مندرج در این آیین‌نامه در کارگاه‌های کشور الزامی است.

به گفته وی، کارگاه‌هایی که دارای 25 نفر کارگر باشند، کارفرما مکلف است کمیته‌ای به نام کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه با اعضایی متشکل از کارفرما یا نماینده تام‌الاختیار او، نماینده شورای اسلامی کار یا نماینده کارگران کارگاه، مدیرفنی و در صورت نبودن او یکی از سراستادکاران کارگاه، مسؤول حفاظت فنی و مسؤول بهداشت حرفه‌ای تشکیل دهد.

بی‎باک با بیان اینکه کارفرمایان در بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز، متخلف شناخته می‎شوند، ابراز کرد: کارفرمایانی که اتباع خارجی بکارگیری کنند در صورت شناسایی آنها توسط بازرسین اداره کار مشمول جریمه خواهند شد و باید به ازای هر روز اشتغال غیرمجاز مبلغ 135 هزار و 361 تومان پرداخت کنند، این مبلغ در صورت تکرار تخلف کارفرما، جریمه دو برابری را در پی خواهد داشت و کارفرمای متخلف به ازای هر روز 270 هزار و 722 تومان جریمه می‎شود.

وی تاکید کرد: اگر تذکرات بازرس پس از دو بار اخطار نتیجه نداد، کارفرمای متخلف در مرحله سوم علاوه بر جریمه سنگین بر اساس ماده 181 قانون کار از 91 روز تا 180 روز محکوم به حبس می‎شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گرگان با اشاره به اینکه اخراج کارگر خارجی غیر مجاز فرصت اشتغال کارگر ایرانی را فراهم می ‎کند، ابراز کرد: با اشتغال نیروی کار ایرانی فضای کسب و کار تقویت شده و منجر به رونق تولید می‎شود.

بی‎باک تصریح کرد: کارفرمایان متخلفی که از اتباع خارجی غیر مجاز در واحدهای کارگاهی در شهرستان گرگان استفاده کردند مبلغ 12 میلیون و 453 هزار و 436 تومان جریمه شدند.

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *