نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس: سرانه درآمدزایی گلستانی ها، رتبه 30 کشوری

 

 

توهرا-بر اساس لایحه بودجه سال 96 در سال آینده هر گلستانی با 285 هزار تومان درآمدزایی رتبه 30 کشوری را خواهد داشت.

به گزارش توهرا به نقل از ایرنا قرجه طیار نماینده مردم گنبدکاووس و بخش محروم داشلی برون بابیان مطلب فوق افزود: این میزان درآمدزایی و تولید ثروت توسط شهروندان استان گلستان بیانگر عمق فقر و مشکلات معیشتی و اقتصادی این استان به ظاهر سرسبز و شمالی است.

وی گفت: درآمد کل کشور در سال 96 بالغ بر 87000 میلیارد تومان برآورد شده که سهم استان گلستان 567 میلیارد تومان است. این مبلغ معادل 65صدم درصد درآمد کل کشور است. به عبارت دیگر استان گلستان به عنوان یکی از 32 استان کشور کمتر از 1% ثروت کشور را تولید می کند و در بین استان های کشور نیز رتبه 22 را دارد.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس تاکید نمود: در بخش توزیع اعتبارات وضع گلستان به مراتب بهتر است و از 25 هزار و 600 میلیادر تومان توزیع بودجه سال 96 سهم استان گلستان 732 میلیارد تومان است. سهم گلستان در توزیع اعتبارات سال 96 حدود 85/2% یعنی نزدیک به 3% است و از این حیث در بین استان های کشور جایگاه 17 را داراست.

او یادآور شد: سهم هر گلستانی از توزیع اعتبارات سال 96 حدود 368 هزار تومان است و در این شاخص اقتصادی رتبه 17 کشوری را دارند.

طیار خاطر نشان ساخت: ضریب بازگشت منابع به استان در قیاس با درآمد استان، 129% و جایگاه 8 کشوری است. به عبارت دیگر دولت یازدهم 29% بیش از درآمد استان به طرح ها و هزینه های استان تزریق اعتبار می کند.

وی گفت: با توجه به عقب ماندگی تاریخی گلستان و به ویژه شهرستان های محروم و مرزی استان، که میانگین درآمد استانی بیانگر آن است؛ توجه بیش از پیش و تزریق اعتبارات ملی و استانی به ویژه در بخش طرح های تملک دارایی سرمایه ای ضروری است.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس افزود: با وجود افزایش اعتبارات در قیاس با درآمدهای استان، هنوز بسیاری از پروژه های ملی و طرح های زیرساختی و مهم استان از قبیل راه آهن گرگان – گنبد، بندرخشک اینچه برون، آبرسانی به روستاهای نوار مرزی گنبد، تأسیسات و تصفیه خانه فاضلاب شهری گنبد، جاده نفت، پتروشیمی گلستان، طرح گردشگری جزیره آشوراده، زهکشی 280 هزار هکتار زمین های شمال استان، سد نرماب چهل چای و . . . راه درازی تا تکمیل و بهره برداری دارند.

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *