آیاتعدد زوجات می تواند فساد راریشه کند؟

امان محمد خوجملی:

اخیراً در گروه های تلگرامی عده ای از روحانیون جوان ترکمن که تعدادشان به  27 نفر میرسد برای حل مشکل جوانان و ریشه کن کردن فساد،تعدد زوجات یا چند همسری را پیشنهاد کرده اند. خودشان هم تعداد همسران و سن و سالشان را بیان کرده اند. بنده بعد از خواندن آن مطلب تصمیم گرفتم چند سئوال از برادران روحانی را مطرح نمایم که امیدوارم فتح بابی باشد برای گفتگوی دوستانه با این روحانیون جوان که احساس مسئولیت کرده اند برای حل یک مشکل اجتماعی از دیدگاه خودشان راه حل نشان دهند. نفس اینکه انسان برای حل یک مشکل اجتماعی پیشقدم شود و راه حل نشان دهد، صرف نظر ازدرست یا غلط بودن و نتایج احتمالی آن کار خوبی است. امیدوارم اقشارواصناف وطبقات دیگرهم چنین حس مسئولیت را در خودشان ایجاد کنند چون همه ما سوار یک کشتی هستیم و خوب و بد آن متعلق به همه ی ماست.
اما چند سئوال از برادران روحانی : 1 – آیا برادران روحانی فساد رادرمیان خودشان تعریف کرده اند؟ منظورشان از فساد چیست؟ فساد اقتصادی یا اجتماعی؟ احتمالاً منظورشان فساد جنسی و بی بند وباری و افزایش یا وجود زنا در جامعه باشد.
2– آیا این فساد می تواند با تعدد زوجات بر طرف شود؟ اگربا تعدد زوجات و چند همسری مشکل لاینحل باقی ماند چکار باید کرد؟ آیا آن موقع حاضرند از ادعای خود دست بردارند و بگویند راه حل این مشکل چند همسری نیست.؟
3 –آیا انتظار حل این مشکل را از علوم دینی باید خواست یا علوم اجتماعی؟ فکر نمی کنید عامل این مشکل ضعف علوم اجتماعی در ایران است؟ یا به راه حلهای آن علوم توجه نمی شود؟
4–خیلی از جامعه شناسان معتقدند تعدد زوجات در عصر پیامبر ناشی از زیاد بودن تعداد جمعیت زنان نسبت به مردان بوده است( و معمولاً گفته می شود در مناطق گرمسیر چنین بوده و هست).اگر در کشوری تعداد جمعیت زنان نسبت به مردان کمتر باشد و در عین حال فساد هم باشد چکار باید کرد؟ ( گفته می شود در تبت چین به علت تعداد کم جمعیت زنان نسبت به مردان هر دو سه نفر یک زن دارند).و گفته می شود کشور چین در حال حاضر هم چنین مشکلی دارد و بعضی از مردان آن برای ازدواج یا یافتن همسر مناسب به دیگر کشورها مهاجرت می کنند.آیا در چنین شرایطی به مسلمانان چین می شود پیشنهاد چند همسری داد تا فساد از بین برود؟
5 – از نظر شماها فساد مردان بیشتر است یا زنان؟ یا فساد مردان متاهل بیشتر است یا مردان مجرد؟ یا فساد زنان متاهل بیشتر است زنان مجرد؟ کدام یک.؟ اگر آمار فساد مردان و زنان متاهل را بیشتر نشان دهد چکار خواهید کرد؟ بازهم تعدد زوجات را مطرح خواهید کرد؟
6 –درروستایی حدود چهل بیوه زن میان سال وجود دارد هیچکدام حاضر به ازدواج مجدد نیستند ودر عین حال اهل فساد هم نیستند و با کار وزحمت زندگی شرفتمندانه ای دارند. اما در بعضی جاها گفته می شود زنان شوهردارومردان متاهل گرفتارفساد هستند.آیا مشکل اینها را می شود با چند همسری حل کرد؟ چه راه حلی یرای چنین افرادی دارید؟
7 – فساد بعضی از افراد یا ناشی از فقراست یا ناشی از ثروت.بعضی فقرا البته نه همه ی آنها برای کسب درآمد دست به چنین کاری می زنند.بعضی افراد ثروتمند هم برای تفریح و تنوع طلبی دست به چنین کاری می زنند. مشکل هیچ کدام اینها را نمی شود با چند همسری حل کرد.
8 – مگر فساد جنسی یا زنا یک مشکل دینی است که شما می خواهید راه حل دینی نشان دهید؟ این مشکل همه ی انسانهاست که صرف نظر از دین و مذهب و عقاید آنها وجود دارد. اگر همسر یک فرد مسلمان با یک مرد دیگر همبستر شود، شوهر او بشنود یا بداند ناراحت می شود یا کار به جدایی می کشد یا خدای نکرده به قتل و خون ریزی منجرمی شود. یا شوهر یک زن مسلمان چنین خطایی بکند برای همسر او هم ناراحت کننده است . همین وضعیت برای غیر مسلمانان هم اتفاق بیفتد آنها را هم ناراحت می کند.در این خصوص با اندک تفاوتی وضعیت آنها چندان تفاوتی با ما ندارد. یعنی این مشکل یک مشکل دینی نیست بلکه یک مشکل اخلاقی است.
9 – وجه مشترک همه انسانها بعد از خوراک و پوشاک و مسکن نیازهای جنسی است.شیرینترین آنها هم می باشد.شما از داعش و طالبان و القاعده بگیر تا دموکرات ترین و سکولارترین و لیبرالترین انسانها که هیچکدام آنها حاضر به صرف نظراز آن نیستند. پس این نیاز یک نیاز ژنتیکی است که مشکل آن یا راه حل علمی می خواهد یا راه حل اجتماعی.

10 – این برادران که چند همسری را انتخاب کرده اند از عدالت چه تعریقی دارند و عدالت را در میان همسرانشان چگونه رعایت می کنند.؟آیا حاضرند مشکلات چنین زندگی را در رسانه ها مطرح بکنند؟ آیا برای ازدواج مجدد رضایت همسران قبلی را لحاظ کرده اند؟چرا این برادران به محض رضای خدا دختران چهل پنجاه ساله را انتخاب نکرده اند؟چرا همسران دوم سوم همه ی آنها جوان هستند؟ مگرهدف شما حل مشکلات نبود؟ چرا دختران بدون مشکل را انتخاب کردید؟خدای نکرده به اسم مبارزه با فساد به دام کامجویی نیفتاده اید؟

2/10/1395 .

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *