آشنایی با روستای (چپر قویمه)، گنبد کاووس

چپرقویمه

روستای چپرقویمه در شمال شهرستان گنبد کاووس و جنب جاده گنبد به اینچه برون واقع شده است، این روستا دارای مردم مهمان نواز و خونگرم است.
به گزارش توهرا، فعالان حقوق بشر ترکمن به نقل از سایت خبری ترکمن سسی، این روستا ترکمن نشین و اهل سنت است و اهالی روستا قدمت آن را حدود ۷۰ سال اعلام کردند.
شغل اکثر اهالی کشاورزی و دام‌پروری است، کشاورزان خارهای شتری را جمع آوری کرده و می‌کوبند تا آذوقه شترها شود، مردم روستا با پرورش شتر و اسب و گاو و گوسفند امرار معاش می‌کنند.
به گفته اهالی در غرب روستا چند چاه آب قرار داشته و یکی از علل شکل گیری روستا و آثار تاریخی روستا می‌باشد و درگذشته آب موردنیاز را از آن تهیه می‌کردند که در حال حاضر با وجود لوله کشی آب آشامیدنی این چاه‌ها پرشده است تا کسی در آن‌ها نیفتد.
آب و برق روستا تأمین شده ولی جهت تأمین گاز از سیلندر (کپسول) استفاده می‌کنند در حال حاضر حفاری در کوچه روستا جهت انتقال گاز لوله کشی در حال انجام است ولی حفاری کانال‌ها جهت انتقال گاز باعث شده دام‌ها به داخل آن سقوط کنند و جهت بیرون کشیدن آن باید از بیل مکانیکی یا جرثقیل استفاده کرد.

چپرقویمه دارای یک مسجد بنام ابوحنیفه است که نماز جماعت و آموزش و تلاوت قرآن پیوسته در حال انجام است.
از مشهورترین غذاهای محلی این روستا می‌توان به چکدرمه و شیرینی‌های سنتی (پیشمه) اشاره کرد.
به گفته اهالی نام‌آوران روستا می‌توان به امام محمد حاجی صوفی (مسن‌ترین مرد و مؤذن مسجد) و شهید اسحاق آق فرزند حاج مراد اشاره کرد.
از بازی‌های محلی روستا می‌توان به والیبال و اسب‌دوانی و شترسواری و کشتی سنتی اشاره کرد.
به گفته اهالی جمعیت روستا در سال‌های گذشته حدود ۶۵۰ نفر بوده است که رو به افزایش است و آمار جدیدی در حال حاضر در دست نیست و در حال حاضر سرشماری نفوس و مسکن در حال انجام است.
این روستا دارای مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه است.
از مهم‌ترین صنایع دستی روستا می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، بافندگی، نمد، خیاطی، سوزن دوزی با الگوی نقوش ترکمن اشاره کرد.
از سنت‌های روستا می‌توان به عروسی سنتی، لباس سنتی، جشن میلاد فرزند، ضیافت ساختمان و … اشاره کرد.
یکی از مشکلات روستا نبود مدرسه راهنمایی است و دانش آموزان پس از پایان دوره ابتدایی باید به روستای مجاور ( اگری بوغاز) با فاصله ۵ کیلومتر یا مدرسه شبانه روزی اینچه برون بروند و این مهم‌ترین عامل ترک تحصیل کودکان روستا عنوان شده است.
مشکل دیگر روستا نبود خانه بهداشت و پست بانک است و جهت انجام امور و دریافت خدمات باید به روستای مجاور (اگری بوغاز) یا شهر گنبد مراجعه کنند.
از جمله مشکلات دیگر نبود وسایل بازی، فضای سبز، پارک،کوچه‌های خاکی و … است که این مشکلات عامل مهاجرت اهالی روستا به شهر است.
مشکل دیگر کم رنگ شدن فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به علت عدم حمایت و سوء استفاده دلالان عنوان شده است.
مشکل دیگر این است که پس از باران داخل روستا محل‌هایی ایجاد شبیه باتلاق ایجاد می‌شود و برای دام‌ها و افراد خطرناک است.

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *