گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان در ترکمن‌صحرا

از وضعیت بازداشت‌شدگان فعالین مدنی که طی هفته‌های گذشته بازداشت شدند تاکنون اطلاعی در دست نیست. با این حال توهرا مطلع شده است که دانیال قزلجایی از بازداشتگاه اطلاعات به زندان منتقل شده است.

به گزارش توهرا، فعالان حقوق بشر ترکمن‌صحرا، دانیال قزلجایی، شاعر و فعال مدنی که در تاریخ ۱۵ آبان  بازداشت شده بود، بعدازظهر اول آذر پس از اتمام مراحل بازجویی به قرنطینه مجتمع زندان گنبدکاووس منتقل شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای قزلجایی در خصوص آخرین وضعیت او به توهرا گفت:‌ «هنوز مشخص نیست اتهام دانیال چه بوده اما ظاهرا می‌خواهند برای او پرونده‌سازی کنند چون یکبار قاضی  شعبه ۳ دادیاری گنبد گفته اتهامش توهین به رهبری است و در دیگر موارد نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده است.»

از سوی دیگر از وضعیت مهربان سلاق و ناصر توسلی که به ترتیب در تاریخ ‌های ۹ و ۱۸ آبان بازداشت شده بودند همچنان اطلاعی در دست نیست.

در طول این مدت هر دو کنشگر مدنی تنها یکبار موفق به تماس کوتاه یک دقیقه‌ای با نزدیکان خود شده‌اند.

ناصر توسلی پدر دو فرزند است و بی‌اطلاعی از سرنوشت او، شرایط را برای فرزندان این کنشگر مدنی نیز به وضعیت نگران‌کننده‌ای تبدیل کرده است.

از سوی دیگر ماریا طلعتی، کنشگر مدنی اهل گنبدکاووس که در تاریخ ۱۶ آبان بازداشت شده بود، همچنان پس از انتقال به زندان گنبد در اعتصاب غذا بسر میٰ‌ٰبرد.

ماریا طلعتی ۲۳ ساله اهل گنبدکاووس و فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه تبریز است؛ منابع نزدیک به خانواده طلعتی گزارش دادند که به‌رغم تلاش‌های گسترده وکیل و خانواده او، دادگستری گنبدکاووس همچنان با آزادی او مخالفت می‌کند.

همچنین از وضعیت یک روحانی ترکمن که در تاریخ ۱۹ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، همچنان اطلاعی در دست نیست.

حنیف آخوند فروزش، فرزند شیخ طه فروزش از علمای سرشناس و مخالف حکومت است. شیخ طه چندی پیش در تهران بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

دو شهروند اهل رامیان به نام‌های علی بای و رضا منتظری که در تاریخ ۱۵ آبان بازداشت شده بودند، همچنان در بازداشت بسر می‌برند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از نهاد بازداشت‌کننده این دو کنشگر مدنی اطلاعی در دست نیست.

توهرا پیش‌تر گزارش داده بود که نیروهای امنیتی در استان گلستان، بصورت هماهنگ اقدام به بازداشت گسترده کنشگران مدنی کرده‌اند. طی این بازداشت‌ها، تاکنون دست‌کم ۳۰ شهروند بازداشت شده‌اند.

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *